Home » Blog » Dagelijkse situaties » Eetproblemen bij kinderen door een andere prikkelverwerking

Eetproblemen bij kinderen door een andere prikkelverwerking

door | 22 jul, 2021 | Dagelijkse situaties

Prikkelverwerking bij je kind – dit heeft veel invloed op hoe en wat je kind eet en kan zorgen voor een eetprobleem. Lees in deze blog de signalen en wat je kunt doen!

Eten, we doen het allemaal.

En veel mensen genieten ervan.

Als ouder doe je elke keer je best om iets lekkers op tafel te zetten voor je kinderen.

De meeste kinderen eten wel wat de pot schaft. Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen, want iedereen heeft ook zo zijn eigen voorkeuren. Bijv. een broodje pindakaas met banaan of broccoli met kaas. Ook kennen we allemaal het kuiltje maken voor de jus in de stamppot en het “best voor lest” bewaren.

Al deze dingen vinden we nog wel normaal.

Wanneer is iets dan wél afwijkend?

Soms zijn de signalen van afwijkende voorkeuren of gedragingen subtiel, ouders vragen zich dan vaak af “ligt het aan mij of eet mijn kind echt anders?”

Wat ook voorkomt, is dat voorkeuren voor bepaald eten of bepaalde manieren van eten al “gewoon” geworden zijn voor ouders (terwijl ze eigenlijk wel voelen dat het anders gaat).

Wat nou als het hoe en wat je kind eet bepalend is voor elke maaltijd met je gezin?

Dat is natuurlijk super lastig! 

Daarom wil ik je graag uitleggen waar dit vandaan kan komen en op welke manier je dit terug ziet bij je kind tijdens het eten (aan welke signalen je dit kunt zien). En ook wat je eraan kunt doen.

Waar het vandaan komt

Ieder kind heeft 8 zintuigen:

De meest bekende: 1. Gehoor 2. Tast/voelen 3. Zicht 4. Reuk 5. Smaak

En daarnaast: 6. “Spierzintuig” 7. Evenwichtszintuig 8. Interne zintuigen (honger, dorst, kou etc.)

Deze 8 zintuigen samen vormen de basis van de ontwikkeling van je kind: de prikkelverwerking. Prikkelverwerking betekent de verwerking van informatie vanuit de zintuigen, dit heeft ieder kind – zowel kinderen met als zonder “label”.

Als je kind in één of meerdere zintuigen informatie anders verwerkt, reageert hij/zij hierdoor anders en gaat anders met dingen om. Bij het eten zie je dit vaak terug in bepaalde eetvoorkeuren of gedragingen.

Vaak heeft een kind dan problemen met één of meerdere van onderstaande zintuigen:

  • het tastzintuig (in de mond en/of de handen)
  • het evenwichtszintuig (dit zit in je oren en zorgt ervoor dat je weet/voelt waar je bent in de ruimte)
  • het “spierzintuig” (dit zorgt er o.a. voor dat je met je spieren je kracht kunt afstemmen en doseren)

Hierdoor reageert je kind gevoeliger of juist minder gevoelig op de prikkels in dat zintuig.

Als je kind overgevoelig in een zintuig is, zijn alle prikkels die hij/zij daar binnen krijgt zeer onprettig en zal je kind proberen deze te vermijden.

Als je kind ondergevoelig in een zintuig is, voelt je kind zichzelf op dat punt “niet goed” en heeft je kind meer prikkels nodig om zichzelf te voelen en zal hij/zij daardoor meer prikkels opzoeken.

      Een illustratie waarin een  jongen zichtbaar is met verschillende pijlen, een pijl vanaf de mond (tastzintuig), een pijl vanaf de handen (tastzintuig), een pijl vanaf de spieren (spierzintuig), een pijl vanaf de oren (evenwichtszintuig)

      Hoe ziet het eruit – de signalen

      Als 1 of meerdere van deze zintuigen anders werken bij je kind, kan dit voor vele verschillende uitdagingen zorgen tijdens het eten. Niet ieder kind laat dezelfde signalen zien en bij het ene kind zie je bijv. één signaal en bij het andere kind meerdere signalen.

      Hieronder zie je verschillende signalen op het gebied van eten, zodat je weet hoe het eruit ziet bij je kind.

      Het eten zelf:

      • Moeite met de structuur, temperatuur van het voedsel of smaken
      • De ene keer wel iets lusten de andere keer niet
      • De mond vol proppen
      • Moeite hebben om de mond aan te sturen
      • Een beperkt aantal voedingsmiddelen eten
      • In paniek raken als er onverwachts iets anders is dan normaal
      • Met open mond eten
      • De mond en lippen gelijk schoonmaken als er iets op zit
      • Veel “dat vind ik niet lekker” of “dat lust ik niet” zeggen over eten dat aangeboden wordt
      • Vieze handen en gezicht hebben van het eten zonder daar erg in te hebben
      • Regelmatig verslikken tijdens het eten
      • Je kind heeft moeite met vast voedsel of grotere stukken
      • Kokhalzen bij het zien van bepaald eten
      • Bepaalde manieren van eten zoals plukken of kleine stukjes/hapjes
      • Zo kruidig mogelijk willen eten

      Houding/gedrag van je kind tijdens het eten: 

      • Niet stil kunnen zitten tijdens het eten
      • Elke keer van de stoel vallen
      • (Onderuit) hangen op de stoel
      • Veel spanning hebben rondom het eten
      • Lastig “bereikbaar” zijn, lastig contact met je kind krijgen als hij/zij op de stoel zit
      • Moeite hebben met het brengen van het eten naar de mond
      • Niet voelen of hij/zij al vol zit
      • Het duurt lang voordat je kind “op gang komt”
      • Het bestek te stevig/te los/bij de uiteindes vasthouden
      • Onhandig, er gebeuren snel ongelukjes

      Vaak als je kind ander eetgedrag laat zien doordat de prikkelverwerking bij je kind anders verloopt, zijn er ook kleine of grotere signalen op andere gebieden zichtbaar. Mogelijk ben je je hier ((nog) niet altijd) van bewust!

      Op deze pagina zie je een lijst met signalen welke je op andere gebieden bij je kind kunt zien. (Scroll iets naar beneden als je op de pagina bent.)

      Wat je eraan kunt doen – tips

      Als je kind één of meerdere van deze signalen laat zien, is de kans groot dat hij/zij moeite heeft met het verwerken van informatie vanuit de zintuigen (o.a. in de mond). En het eten hierdoor anders verloopt.

      Ga vooral aan de slag met de mondmotoriek van je kind! Vaak is bij Kieskeurige Eters de mondontwikkeling tot stilstand gekomen en kunnen ze hierdoor het eten niet goed verwerken en voelen.

      In onderstaande blog vind je 4 tips voor de mondmotoriek van je kind én lees je meer over de mondontwikkeling!

      Het liefst zou ik je in deze blog al meer gerichte tips geven voor je kind, echter heeft dat iets meer uitleg nodig omdat wat je ziet per kind verschilt én je ook écht moet weten WANNEER je WAT inzet.

      Daarom heb ik de online training Kieskeurige Eters S.O.S opgezet, waarin je eerste tips krijgt waardoor je kind nieuwe dingen kan gaan proeven én beter gaat eten! Ook leer je daarin meer over WAAROM je kind kieskeurig eet. Meer info vind je via onderstaande link:

      Over mij

      Hallo! Ik ben Inger Schuijt en als Prikkelverwerkingstherapeut help ik jou en je kind een stap verder door in te zetten op verborgen kansen. Met deze blogs hoop ik je te inspireren!

      Gerelateerde artikelen

      Prikkelverwerking

      Prikkelverwerking

      Prikkelverwerking: wat is het en welke rol speelt het in het lichaam van je kind? En welke signalen zie of ervaar je als dit anders verloopt? In deze blog neem ik je erin mee!

      lees verder

      0 Reacties

      Verzend een reactie

      Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

      Tweet
      Share
      Share
      Pin2