Home » Blog » Inspiratie » 4 Voedings-hacks voor een Kieskeurige Eter

4 Voedings-hacks voor een Kieskeurige Eter

door | 17 nov, 2022 | Inspiratie

Als je naar de foto hierboven kijkt, denk je misschien dat ik het over culinaire hoogstandjes ga hebben. Niets is minder waar! Ontzettend veel ouders die ik spreek, maken zich zorgen of hun kind wel de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Hun kind is zó kieskeurig qua eten omdat hij/zij vaak moeite heeft met de structuur, temperatuur, smaak of de kauwbaarheid van het eten, dat hun kind daardoor veel dingen niet wil eten. Daarom deel ik in deze blog een aantal voedings-hacks met je, waarmee je kunt zorgen dat je kind toch (meer van) de juiste voedingsstoffen binnen krijgt!

Iets wat ik je wél mee wil geven en wat super belangrijk is, is dat deze hacks toepassen het eten voor je kind zeker makkelijker kunnen maken, alleen dat ze niets veranderen aan het onderliggende “probleem” bij je kind.

Dat zit hem vaak namelijk in (o.a.) de mond(ontwikkeling).

Als je al van alles geprobeerd hebt bij je kind en niets lijkt te werken, dan loopt de mond vaak achter in ontwikkeling waardoor je kind moeite heeft met eten.

Dat gezegd hebbende: op naar de hacks! 

Er zijn namelijk verschillende dingen die je kunt doen om je kind te helpen:

1. Snij het klein

Als je kind moeite heeft met het kauwen van het voedsel, kan het erg helpend zijn om het eten kleiner te snijden. Of zelfs in (nog) kleinere happen aan te bieden.

Dit kan ook een verschil maken bij voeding die je kind normaal weigert.

Bij de kauwbaarheid van het voedsel maakt het zéker een verschil. Bij bijv. vlees, aardappels of brood kan het zijn dat je kind hier moeite mee heeft.

Belangrijk hierbij is, ondanks dat ik me voor kan stellen dat je suuuper graag wilt dat je kind dit eet, probeer het eten zonder verwachtingen aan te bieden. Je kind voelt namelijk heel goed aan als je bepaalde verwachtingen hebt, ook al denk je dat je deze “covered” hebt en je kind ze niet kan merken bij je.

2. Pureer 

Gooi het over een andere boeg!

Stel je eens voor: een stronk broccoli of gepureerde broccoli, allebei een he-le andere beleving toch? Niet alleen in structuur, vaak ook in smaak.

En als je kind moeite heeft om bepaald eten met de mond “weg te krijgen”, kan dit ook een uitkomst zijn!

Pureer eens een voedingsmiddel en kijk wat je kind ermee doet!

Laat je kind zo nodig eerst voelen met de vingers, of het eten vanaf een lepel voelen met de lippen of tong. Zo kan je kind het voedsel eerst zonder druk ontdekken, en kan het zomaar zijn dat hij/zij het op deze manier wél wil of gaat eten!

Alle groentes zijn verschillend qua vorm en smaak: ook is de ene groente hard, de andere zacht. 

3. Laat koud worden

Misschien denk je nu gelijk: “Gatver, dat is toch niet lekker!”.

Merk het bij jezelf op en laat alle gedachten die je erover hebt even los. Als jouw kind moeite heeft met de temperatuur van het eten en je kind eet koud wel het eten, waardoor je kind ook de juiste voedingsstoffen binnen krijgt,

…wat kies je dan? 

Vaak hebben we vanuit ons eigen perspectief gedachten of een standpunt als het gaat om voeding.

Wat super begrijpelijk is, omdat we het zo meegekregen, geleerd of ervaren hebben.

Wees je bewust dat je kind van jou leert door je te kopieren, dus ook hoe jij zelf reageert op bepaald voedsel. Als het je lukt om deze hacks open in te gaan, sta je al 1-0 voor in het proberen!

4. Vul het anders aan

Als je kind het ene voedingsmiddel wel eet en het andere niet, kijk dan of je je kind van hetgene dat hij/zij eigenlijk meer nodig heeft, iets kan geven wat je kind wél lust.

Mits hier natuurlijk de juiste voedingsstoffen inzitten wink

Als je kind bijv. wél koekjes lust en geen groente eet, gaat je kind natuurlijk weinig vezels en andere voedingsstoffen die wél in groente zitten, uit meer koek halen!

Eet je kind bijv. geen eieren en wél kwark of yoghurt, dan kun je je kind ook regelmatig yoghurt geven om aan eiwitten te komen.

Over dit inhoudelijke stuk van voeding voor je kind lees je binnenkort meer in een 2e blog!

Wil je weten welke signalen jouw kind je nog meer allemaal laat zien op het gebied van eten?

Download dan GRATIS de Kieskeurige Eters Checklist via onderstaande knop!

Wil je meer weten over de mond(ontwikkeling) van je kind en eerste tips waarmee je jouw kind zelf al kunt gaan helpen?

Volg dan de online training Kieskeurige Eters S.O.S.!

Hierin krijg je eerste tips waarmee je zelf al je kind kunt gaan helpen én ontdek je wat er achter het “eetgedrag” van je kind zit!

Volg mij op Instagram of Facebook om op de hoogte blijven van nieuwe inspiratie! 

Over mij

Hallo! Ik ben Inger Schuijt en als Prikkelverwerkingstherapeut help ik jou en je kind een stap verder door in te zetten op verborgen kansen. Met deze blogs hoop ik je te inspireren!

Gerelateerde artikelen

Wanneer je kind meer of vaak om nabijheid vraagt, kan dit erachter zitten

Wanneer je kind meer of vaak om nabijheid vraagt, kan dit erachter zitten

Misschien ken je het wel, je hebt je kind nét speelgoed gegeven zodat hij/zij even zelf kan spelen. Je bent nog geen 2 tellen weg en… “MAAM” of “PAAP”. Zucht, je dacht net 2 tellen voor jezelf te hebben. Het valt je wel op dat je kind je vaker “even iets wil laten zien” of regelmatig om hulp vraagt. In deze blog lees je wat erachter kan zitten als je kind meer om nabijheid vraagt!

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin