Home » Blog » Inspiratie » 7 Praktische tips die je kind meer rust geven in de Sinterklaas-tijd!

7 Praktische tips die je kind meer rust geven in de Sinterklaas-tijd!

door | 25 nov, 2022 | Inspiratie

Sinterklaas is weer in het land! Misschien ben je samen met je kind naar de intocht geweest, heb je deze op televisie gekeken of geef je de periode rond Sinterklaas op je eigen manier vorm. Hoe dan ook, het is bijna niet te missen dat hij weer “in het land is” en bij veel kinderen zorgt deze periode voor onrust of extra spanning. Veel ouders ervaren de periode tussen 11 november en Sinterklaasavond daardoor als intensief en onrustig. In deze blog vind je 7 praktische tips die je kind meer rust geven tijdens deze periode!

Hier vind je de tips die je kind kunnen helpen om meer rust te ervaren tijdens deze periode! 

1. Structuur

Met stip op 1 staat structuur. Structuur is voor iedereen belangrijk en voor je kind misschien nog wel meer, omdat je kind meebeweegt in het leven dat je aanbiedt. 

Het kan je kind veel rust geven om juist in deze periode zoveel mogelijk het “normale” dagelijkse ritme erin te houden. Dit is voorspelbaar en voelt daardoor voor je kind veilig. 

Neem je kind vooral mee in de structuur van de week en dag door erover te praten. Vertel je kind wat er die dag gaat gebeuren, zodat duidelijk is wat er gaat komen. 

Dit zorgt voor duidelijkheid, voorspelbaarheid, veiligheid en rust. En ook voor vertrouwen. 

Ondersteun eventueel de structuur visueel, dit geeft je kind nog meer informatie – hier lees je meer over in deze blog

2. Tel af (of juist niet)

Een aftelkalender maken, kan voor het ene kind supergoed werken en bij het andere kind juist voor meer onrust zorgen. Het geeft je kind meer overzicht in de komende periode. 

Jij als ouder voelt en merkt super goed aan je kind wat wel én wat niet werkt.

Kijk vooral of je iets kunt vinden dat voor jouw kind werkt. Weet in ieder geval dat je een aftelkalender je kind meer rust kan geven omdat hij/zij weet wat er komt en omdat je je kind actief betrekt bij het aftellen van de dagen. En je kind hierdoor een stukje houvast kan ervaren.

3. Ontprikkeltijd

Geef je kind in deze periode (extra) ontprikkeltijd na school. 

Op school wordt vaak regelmatig aandacht besteedt aan Sinterklaas, in de vorm van benoemen, liedjes zingen, knutsels, verhalen, kalenders, verkleedkleren, versieringen etc. 

Extra prikkels die door je kind allemaal verwerkt moeten worden, en kunnen zorgen voor onrust. 

Bied je kind daarom na school een activiteit aan waarvan je weet dat hij/zij daar rustig van wordt. Dit kan bijv. zijn zelf spelen, even een filmje kijken, liggen op de bank, met een sensorische bak spelen etc. 

Zo krijgt je kind de kans om alle (extra) indrukken te verwerken en even de batterij op te laden.

Met een sensorische bak spelen, kan een rustgevend effect hebben op je kind.

4. Rust

Kijk of je je kind kan helpen om regelmatig echt in de rust/ontspanning te komen en bied hiervoor eventueel activiteiten aan die je kind daarbij kunnen helpen.

Zo kun je bijvoorbeeld voor het slapen gaan samen een boekje lezen, en je kind hierbij tegen je aan laten zitten of even lekker knuffelen. Iets wat ook supergoed helpt om je kind in de ontspanning te laten komen, is een lekker warm bad of douche voor het slapen gaan.

Door het warme water ontspant je kind en hij/zij kan hierdoor beter gaan slapen.

5. Laat ze bewegen

Net zo belangrijk als dat nummer 4 is, is deze ook. Het is goed om je kind deze periode af en toe even lekker extra (buiten) te laten bewegen, zodat de overtollige spanning eruit kan.

Anders kan deze opgekropt worden en bijv. leiden tot driftaanvallen of dat hij/zij prikkelbaarder is.

Kijk ook hierbij weer wat voor jouw kind werkt, sommige kinderen hebben de neiging om juist heel druk te worden als ze eigenlijk moe zijn.

Jij als ouder kunt het beste je kind daarin “lezen” en aanbieden wat je kind dan nodig heeft. Het bewegen kan wel ook weer leiden tot beter in de rust kunnen komen.

Kinderen kunnen zeker tot een leeftijd van 7 jaar nog niet altijd zelf aanvoelen wat ze op een moment nodig hebben of waar ze écht behoefte aan hebben. Het helpt hen onwijs als jij als ouder ze daarbij kunt helpen door aan te sturen en de passende activiteit aan te bieden.

Wat bij kids die juist opschakelen als ze moe zijn ook goed kan werken, is om samen de overgang naar een rustige activiteit te maken zoals bijv. tv kijken. Soms als je kind tegen je aanzit, kan hij/zij zich eerder overgeven aan de rust dan wanneer je kind zelf op de bank zit.

6. Betrek je kind erbij

Mogen er voor school knutsels, gedichten, verhalen oid gemaakt worden, betrek je kind er dan bij.

Hierdoor wordt je kind uitgenodigd om even de aandacht voor een taak te hebben en je kind kan zo zelf meedenken over de invulling/vormgeving en vind het vaak fijn om je te helpen.

Ditzelfde kun je doen voor het schoen zetten en liedjes zingen. Laat je kind de schoen pakken en klaarzetten, evt iets neerleggen voor sint en of piet.

Ook kun je je kind een liedje laten kiezen, omstebeurten kiezen of je kind de volgorde van de liedjes die je gaat zingen laten “bepalen”. Hierdoor heeft je kind het gevoel dat hij/zij invloed heeft op de situatie die toch wat spanning met zich meebrengt en dit geeft rust.

7. Bereid voor

Als je een Kieskeurige Eter hebt, probeer dan de sociale (eet)momenten voor te bereiden.

Tijdens deze periode krijgen kids regelmatig pepernoten of ander lekkers (ook op school), bied je kind op die momenten iets aan wat hij/zij wél lust.

Doordat je kind op dat moment eten heeft dat voor hem/haar bekend is, kan dit rust geven. Dit omdat het bekende vaak voorspelbaarheid en veiligheid met zich meebrengt.

Wil je weten hoe je zelf verder je kind kunt helpen als hij/zij kieskeurig is met eten?

Kijk dan bij de online training Kieskeurige Eters S.O.S. Hierin ontdek je waarom je kind op deze manier eet én krijg je eerste tips waarmee je gelijk zelf stappen kunt gaan zetten!

Over mij

Hallo! Ik ben Inger Schuijt en als Prikkelverwerkingstherapeut help ik jou en je kind een stap verder door in te zetten op verborgen kansen. Met deze blogs hoop ik je te inspireren!

Gerelateerde artikelen

11 November tips voor je Kieskeurige Eter

11 November tips voor je Kieskeurige Eter

11 November staat alweer voor de deur! De lampions zijn weer gemaakt, de liedjes geoefend, alleen hoe pak je het snoepgedeelte aan? Als je een Kieskeurige Eter hebt, kan ik dit gedeelte voor teleurstellingen en/of frustraties zorgen. In deze blog deel ik tips met je!

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin