Home » Blog » Sensorische Integratie » “Hoe werkt het met kansen en prikkels?”

“Hoe werkt het met kansen en prikkels?”

door | 2 jun, 2021 | Sensorische Integratie

Nou, dat zal ik je uitleggen!

1 juni was het de Internationale dag van het kind, een mooi moment om te praten over kansen!

Als je kind zich normaal ontwikkelt, sta je bij wat ik nu ga vertellen misschien niet stil. Begrijpelijk, je geniet met en van je kind en er zijn evengoed genoeg uitdagingen en regeldingen om je op te richten.

Wat als ik je vertel dat ieder kind Sensorische Integratie heeft?

Ehm…

De wattes zeg je?

Sensorische Integratie! Dat betekent Prikkelverwerking. Prikkelverwerking is simpel gezegd informatieverwerking, de verwerking van informatie die binnen komt uit onze zintuigen.

Dus: alles wat je hoort, ziet, voelt, ruikt, proeft + signalen vanuit je lijf.

Dit geeft de hersenen informatie over de omgeving en over het lichaam zelf. Hierdoor kan je dingen waarnemen en reageren op je omgeving.

Deze informatieverwerking vormt de basis van de ontwikkeling van ieder kind.

Aan de hand van de afbeelding hieronder zal ik je uitleggen hoe dit werkt.

 

 

Vanuit de Sensorische Integratie vergelijken we de ontwikkeling van een kind met de groei van een boom. De ontwikkeling loopt van de wortels (de basis) naar de top (de vruchten).

De prikkel/informatieverwerking van de zintuigen, waar ik net over vertelde, vormt de basis van de boom. Als je deze informatie kunt verwerken, kun je vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om “vruchten” bovenin de boom te kunnen ontwikkelen.

Een voorbeeld?

Natuurlijk! 

Als je kind bijv. dingen voelt, geluiden hoort of dingen ziet, verwerkt hij/zij deze informatie. Doordat je kind deze informatie kan verwerken, kan het o.a. besef ontwikkelen wat het met het eigen lichaam kan en waar het lichaam is in de ruimte.

Als je weet waar je bent in de ruimte, je eigen lichaam kunt voelen, en weet hoe je je lijf aan moet sturen, dan kun je plassen op de wc.

Wat nou als je die dingen niet weet of voelt doordat je “systeem” anders werkt?

Dan wordt het een lastig verhaal.

Bedenk maar eens hoe moeilijk het voor een kind moet zijn om te plassen op de wc als je je lijf niet goed voelt, geen idee hebt waar je lichaam zich in de ruimte bevindt of niet weet hoe je je lijf aan moet sturen.

Dat is bijna onmogelijk!

En zo kunnen veel normale dingen een enorme uitdaging worden voor sommige kinderen.

Als de prikkelverwerking van je kind normaal verloopt, merk je hier weinig van en sta je er daardoor eigenlijk niet bij stil. Omdat je kind altijd op een passende manier op de informatie reageert.

 

 

Want als de verwerking goed gaat, kan je kind onder andere:

  • onderscheid maken tussen prikkels en raakt het hierdoor niet snel gestresst
  • contact maken met anderen
  • omgaan met de omgeving
  • zich concentreren
  • leren van situaties en zichzelf daardoor optimaal ontwikkelen
  • de “vruchten” bovenin de boom ontwikkelen

Als je kind de informatie anders verwerkt, zie je vaak dat de ontwikkeling ook anders verloopt. Eén of meerdere zintuigen of het zenuwstelsel van je kind verwerken de prikkels dan anders, waardoor je kind anders reageert.

Je kind heeft moeite met de prikkels uit de omgeving of zijn/haar eigen lijf.

Het reageert veel gevoeliger, vermijdend of juist bijna niet op bepaalde prikkels. Of je kind kan geen betekenis geven aan prikkels omdat de zintuigen niet weten hoe ze deze informatie moeten verwerken. Of je kind kan/doet iets de ene keer wel en de andere keer niet.

En dan…

…kan er een hulpvraag of achterstand in de ontwikkeling ontstaan.

Je kind ontwikkelt zich langzamer of op een andere manier dan andere kinderen. Vaak ontstaan er hulpvragen op 1 of meerdere gebieden:  

  • zelfstandigheid
  • eten
  • motoriek
  • energie
  • concentratie
  • spel
  • verzorging
  • slapen
  • spraak-taalontwikkeling
  • contact
  • leren
  • zindelijkheid
  • gedrag

Als ouder voel je vaak al dat er iets is of dat je kind zich anders ontwikkelt dan andere kinderen.

Alleen vind je hierin niet altijd aansluiting of begrip in je omgeving.

Weet in ieder geval dat in deze prikkelverwerking vaak de verborgen kansen liggen voor je kind! Door aan de prikkelverwerking van je kind te werken, komt het letterlijk anders in de wereld te staan.

Je kind kan beter met zichzelf en de omgeving omgaan én weer verder groeien. 

Wil je meer weten? 

Op deze pagina lees je verdeeld over de pagina meer over de signalen die je kind geeft bij een andere verwerking. Het zal je verbazen hoe klein de signalen soms zijn. 

Ook kun je me via mijn Facebook-pagina volgen, hier zal ik regelmatig voorbeelden en kennis delen over een andere prikkelverwerking. Ga naar: facebook.com/Maatwerkmetzorg

    Over mij

    Hallo! Ik ben Inger Schuijt en als Prikkelverwerkingstherapeut help ik jou en je kind een stap verder door in te zetten op verborgen kansen. Met deze blogs hoop ik je te inspireren!

    Gerelateerde artikelen

    8 Sensorische Materialen

    8 Sensorische Materialen

    Sensorische materialen – welk kind wil hier nou niet mee spelen? En het is ook nog eens super goed voor de ontwikkeling van je kind! In deze blog vind je 8 sensorische materialen!

    lees verder
    SI therapie

    SI therapie

    SI therapie: wat is het, wat kun je verwachten, wordt het vergoed en waar vind je een goede therapeut? Je leest het allemaal in deze blog!

    lees verder

    0 Reacties

    Verzend een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Tweet
    Share
    Share
    Pin