Kieskeurige Eters Kansen-Traject
Je Kieskeurige Eter heeft meer rust aan tafel, durft nieuwe dingen te proeven én kan beter (zelfstandig) eten! Ook gaat je kind met sprongen vooruit op het gebied van spraaktaal én weet jij als ouder hoe je je kind zelf verder kunt helpen!En dat alles zónder dat er eten aan te pas komt!
Verloopt het eten bij jouw kind anders?
Is je kind kieskeurig / selectief qua eten?
Je kind wil niet eten of eet selectief en wil geen nieuwe dingen proeven. Wat je ook inzet, zoals een stickerkaart, cadeautje, straf etc., het heeft geen effect.
Zit je kind niet stil aan tafel?
Pfff… super vermoeiend! Je hebt al 20x gevraagd of je kind stil wil zitten en nóg zit je kind niet stil aan tafel, hij/zij gaat steeds van tafel of blijft bewegen.
Eet je kind langzaam of niet (goed) zelfstandig?
Je kind eet langzaam. Na een kwartiertje neem je het van je kind over, want het duurt zó lang als hij/zij zelf moet eten.. Het lijkt of je kind niet (goed) zelfstandig kan eten. Misschien eet je kind of peuter alleen met afleiding of een filmpje.
Heeft je kind (evt.) een spraak taal achterstand?
Je kind loopt achter met spraak taalontwikkeling, in articulatie of je kind praat nog niet. Zelf kun je vaak wel verstaan wat je kind zegt omdat je deze “eigen taal” van je kind nu zo goed kent, anderen begrijpen je kind meestal niet.
Jij voelt dat er méér mogelijk moet zijn
De situatie rondom het eten van je kind is al een tijd moeizaam, toch voel je diep van binnen dat dít niet alles kan zijn. Je weet dat er méér in je kind zit, alleen weet je niet hoe je dit eruit moet halen. Je gelooft dat de situatie kan veranderen, daarom blijf je zoeken naar een oplossing.
Je hebt al veel gezocht naar informatie en handvatten, bijv. op Google, hebt professionals bezocht (logo, diëtist, fysio/ergo etc.) en zelf al dingen geprobeerd. Toch lijkt niets echt te werken en zien anderen niet altijd wat jíj ziet bij je kind – je voelt je niet altijd begrepen.
Je wilt graag je kind ook zelf (kunnen) helpen en samen met je gezin meer genieten van de maaltijd!
Waar ontstaat Kieskeurig Eten door?
Als je kind al langer dan een half jaar kieskeurig eet, tussen het 2e en 4e jaar “opeens” gestopt is met bijna alles eten, misschien vanaf het begin al duidelijke (eet)voorkeuren, óf dan wel dan weer niet eet, zoek je de oorzaak vaak in de voeding, het gedrag van je kind óf bij jezelf.
Het tegendeel is echter waar!
Bij veel kids ligt de oorzaak van het kieskeurige eten echter op een andere plek: in het lichaam. Bij veel Kieskeurige Eters is de mondontwikkeling tot stilstand gekomen, waardoor zij moeite krijgen met eten. Daarnaast ontwikkelt het lichaam (én dus de mond) van je kind zich soms nét anders (zonder dat je dit doorhebt), waardoor hij/zij moeite heeft met eten.
De ontwikkeling van ieder kind verloopt vanuit een bepaalde basis, ook wel de Prikkelverwerking (informatieverwerking) genoemd. Deze wordt gevormd door alle signalen uit het lichaam én de informatie die je kind via de zintuigen binnen krijgt over de omgeving.
Op het moment dat deze basis zich nét anders ontwikkeld heeft bij je kind, wat bij ieder kind kan gebeuren, ontstaan er daardoor vanuit het lichaam andere behoeftes. Waardoor je kind bijvoorbeeld kieskeurig gaat eten, niet stil kan zitten, superlang over het eten doet, de spraaktaal achterblijft etc.
Ook kan het zijn dat (het lijkt of) je kind regelmatig niet “wil” luisteren, bepaalde dingen niet (of juist wel) doet, of dat er dingen nét anders gaan. Dit komt omdat je kind nu reageert op de signalen die zijn/haar lichaam geeft, dit is geen onwil.
Wist je dat je deze basis (de Prikkelverwerking) bij bijv. Autisme altijd anders ontwikkeld is? En ook bij o.a. ADHD, Syndroom van Down en TOS komt dit veel voor.
Andere signalen die je bij je kind kunt zien, zijn:
Een bepaald aantal voedingsmidddelen eten
En wil geen andere dingen eten. Misschien heeft hij/zij een eigen manier van eten, zoals bijv. kleine hapjes, eten “plukken” of houdt het eten op een bepaalde manier vast.
Moeilijk tot zelfstandig spel komen
Hij/zij weet niet goed wat het met het materiaal aanmoet, wisselt veel tussen speelgoed of komt niet echt tot iets.
Van 0 naar 100 en terug schakelen
Je kind reageert snel angstig, boos of met huilen, of wisselt veel in energie. Soms is daar opeens een uitbarsting.
Verzorging(sactiviteiten) uit de weg gaan
En bijv. een hekel hebben aan één of meerdere dingen zoals haren wassen, nagels knippen of tanden poetsen.
Het anders ontwikkelen van spraak/taal
De spraak blijft achter of uit, je kind heeft moeite met articulatie of kan de goede woorden niet vinden.
Niet van de speen afraken
Wat je ook doet, de speen mag nog niet van het toneel verdwijnen. Je kind heeft hem nog regelmatig nodig.
Af en toe total-loss zijn
Bijvoorbeeld na school of een leuke activiteit samen en kan alleen nog maar huilen/boos zijn/wil niks meer.
Op dingen kauwen
Zoals de jas/kleding, (rietjes)beker, tandenborstel, speelgoed, etc. Ook heeft je kind regelmatig de mond open “staan”.
Moeite hebben met voelen
Je kind voelt niet goed of hij/zij naar de wc moet, pijn heeft, honger heeft of juist vol zit van het eten. Of is juist onhandig, loopt overal tegenaan en er gebeuren continu ongelukjes.
Ziet geen gevaar
Ook al leg je zoveel keer uit dat dit gaat gebeuren als je kind het doet, je kind doet het tóch. BAM! Zucht… ik zei het toch?
Op de tenen lopen
Het valt je op dat je kind soms op de tenen loopt. Wat je ook zegt of doet (bijv. andere schoenen koopt), je kind blijft het doen.
Kleding zit niet goed
Pfff… je hebt die broek, legging, sokken, trui van je kind nu al 10x anders gedaan en nóg zit het niet goed!
Voorkeur of juist afkeur hebben
Voor/van geluid(en), bewegen, aanraken of licht. En zoekt dat ene bepaalde aspect op of vermijd dit juist.
Moeite hebben met opdrachten uitvoeren
… die je hem/haar geeft, en voert de taak deels of helemaal niet uit. Zoals iets opruimen, een shirt aantrekken of een jas uitdoen. Je kind staat daar maar of gaat iets anders doen.
Niet kunnen slapen
Je kind heeft moeite met in- en of doorslapen, waardoor jullie beide een andere nachtrust of zelfs slapeloze nachten hebben.
Vaak angstig reageren
Bij bijv. een roltrap, onverwachtse bewegingen, heeft moeite met trap lopen of veel controle nodig.
Moeite hebben met zindelijk worden
En vindt het lastig om te plassen en/of poepen op het toilet. Misschien geeft je kind aan een luier dragen fijner te vinden.
Zich slecht kunnen concentreren
Je kind heeft weinig focus/concentratie, vindt het een uitdaging om stil te zitten of valt regelmatig van zijn/haar stoel.
Moeite hebben met evenwicht/balans
Regelmatig struikelt je kind of hij/zij is onhandig en valt vaak “bijna” om (herstelt vaak bewegingen).
De ene keer wel, andere keer niet iets doen
Je kind krijgt dan wel dingen voor elkaar, dan weer niet. Hij/zij kan het toch gewoon?
De kapper uit de weg gaan
En kan zich hevig verzetten: wordt fysiek, gilt, huilt, schreeuwt, is angstig of vlucht letterlijk. Je moet alles uit de kast halen.
Moeite met veranderingen
Rust, ritme, regelmaat, dát is waar jouw kind goed op gaat. Verloopt iets nét anders, dan kan je kind daar veel last van hebben. Misschien heeft je kind ook (veel) behoefte aan controle.
“Ik wil jou als ouder laten zien dat het anders KAN en er écht verandering mogelijk is. Je kind kan veel meer dan dat wij denken en heeft alleen onze hulp nodig om dit te laten zien!”
Verborgen kansen in eten én spraaktaal!
Hi, ik ben Inger Schuijt! Toen ik in 2014 tijdens een leer/werkperiode van 4 maanden bij het Curaçao Dolphin Therapy Center in aanraking kwam met verborgen kansen voor kids, veranderde mijn leven. Ik zag wat een cruciale rol deze kansen speelden in de ontwikkeling van ieder kind en dat hier óók op het gebied van eten ontzettend veel kansen lagen. In Nederland wist nog bijna niemand hiervan… dit MOEST toch iedereen weten?!
Mijn passie was geboren en sindsdien heb ik mij verder gespecialiseerd tot Eetcoach én Prikkelverwerkingstherapeut voor Kieskeurige Eters – met én zonder “label”!
Veel eetproblemen komen voort uit de mondontwikkeling én de Prikkelverwerking en ik laat je graag zien hoeveel kansen er voor jouw kind zijn én WAAROM jouw kind een Kieskeurige Eter is. Ik geloof in de wereld van KANSEN: er is zoveel meer mogelijk dan je denkt!
Wat het traject jou en je kind oplevert:
Beter eten
Je kind durft méér nieuwe dingen te proeven en komt beter tot eten, dit brengt nieuwe kansen op het gebied van eten!
Duidelijkheid
EINDELIJK weet je wat er achter deze signalen bij je kind zit! Dit geeft zoveel rust in je hoofd, je hoeft niet meer continu alles te analyseren.
Meer rust aan tafel
Je kind heeft meer rust, zit beter in zijn/haar vel, én kan hierdoor meer van zichzelf gaan laten zien!
Meer/beter praten
De spraaktaalontwikkeling van je kind gaat met sprongen vooruit, je kind gebruikt meer woorden, maakt beter contact én kan beter aangeven wat hij/zij wil!
Grip op de situatie
Je weet wat je kind nodig heeft en kunt hier direct op inspelen. Het voelt of je EINDELIJK weer grip hebt op de situatie.
Ervaringen van anderen:
Onze dochter heeft autisme, geen spraak, en vaste eet- en gedragsgewoontes. Onze ervaring is dat onze dochter door de gezichtstechnieken die Inger toepaste, meer open staat voor ander voedsel. En dat ook meer proeft en eet, daar waar ze voorheen alleen een voor haar bekend eetpatroon had.
Inger is zeer enthousiast en heeft veel geduld, wij zijn zeer tevreden.
“Inger, die haal je niet bij de Ikea, die haal je bij de feestwinkel!
Jij ben echt een feestkanon!”
Soms zie je dingen bij je kind, vraag je om je heen en kom je eigenlijk weinig verder dan dat je een gevoel hebt. Bij mijn twee prachtige mannen loopt de spraaktaal ontwikkeling wat anders dan we normaal gewend zijn, ze hebben een vermoeden van TOS.
Op een avond kwam ik in aanraking met maatwerk met zorg en de kieskeurige eters cursus. Vanuit daar begonnen er langzaam puzzelstukjes op elkaar aan te sluiten en besloot ik contact op te nemen met Inger om te kijken naar de mogelijkheden voor een Kansen Traject.
Vanaf moment een was duidelijk dat de klik met de mannen belangrijk was, gezien de behandeling voor een kind tegelijk was. Dus een bleef er bij Inger en met de ander ging ik in de omgeving op pad. Gelukkig bleek er bij de kennismakingen al een goede match tussen de mannen en Inger.
Het traject heeft opgeleverd dat onze mannen ontzettende sprongen hebben gemaakt in de mondontwikkeling en dus de taalontwikkeling. Daarnaast zie je een van onze kinderen af en toe op momenten van prikkels vraagt om verlichting, doormiddel van een van de oefeningen.
Inger, ja is het samen met haar werken of is het samen met haar de mannen nog meer later groeien. Het traject is wel intensief, voor mij misschien extra ivm twee kinderen, maar het levert ook veel op in de ontwikkeling van de mannen. Iets waar ik zo de behoefte aan had om de kinderen nog beter te kunnen ondersteuning in hun ontwikkeling, zonder daarvoor een of andere hoogopgeleide studie te moeten doen!
Heel praktisch, concreet en vaak met een hoge fun factor waren de oefeningen van Inger. Als je als ouder een intuïtie gevoel hebt dat je, ook al is het heel klein, dingen bij je kind ziet waar je niet weer hoe je hem of haar verder kunt helpen, dan zeg ik neem de sprong. Want als je niet springt weet je nooit wat voor moois je samen met je kind kunt bereiken!
Inger heeft onze zoon met autisme, prikkelgevoeligheid en ontwikkelingsachterstand begeleid. Ze beschikt over kennis en ervaring op verschillende ontwikkelingsgebieden en wist op een speelse, doch doelgerichte manier uitstekend bij zijn verschillende behoeften aan te sluiten. Daarbij maakt ze gebruik van technieken op het gebied van Sensorische Integratie en Floorplay.
Haar tips en advies (bijvoorbeeld omtrent toepassen van diepe druk technieken van Sensorische Integratie) hebben enorm geholpen. Wekelijks werden er weer flinke stappen met hem gezet. Daar komt nog bij dat hij altijd blij was om haar weer te zien! Wij raden haar van harte aan.
Kieskeurige Eters Kansen-Traject
All-in voor eten en spraaktaal!- Of 4 termijnen van €575,-
- Jouw Kieskeurige Eter heeft méér rust aan tafel, durft nieuwe dingen te proeven én kan beter (zelfstandig) eten!
- Ook gaat je kind met sprongen vooruit op het gebied van spraaktaal én weet jij als ouder hoe je je kind zelf verder kunt helpen!
- Tijdsduur: 4 maanden
- Locatie: op de praktijk
- Kick-off met je kind op de locatie, met intake en observatie!
- Onderzoek op maat waarbij we kijken naar het gehele plaatje (van de ontwikkeling) van je kind. Met o.a. een vragenlijst en een uitgebreide video-analyse.
- 5 Gave 1-op-1 transformatie-sessies (1 uur – 1x per 3 weken) met je kind vanuit spel, die je kind een boost geven!
- Elke sessie krijg je tips en oefeningen/activiteiten mee, waarmee je zelf ook aan de slag gaat voor resultaat!
- Tussen de sessies hebben we contact, zodat je een goede focus houdt op het traject en we zicht hebben op de progressie van je kind.
- INCLUSIEF: Materialen tijdens het traject
- INCLUSIEF: Audio-verslag onderzoek
- INCLUSIEF: Werkboeken
- BONUS: Toegang tot de online omgeving met extra tools & kennis – zodat je nóg meer uit het traject én je kind kunt gaan halen!
"Those who don't jump, will never fly"
Ben jij klaar om de stap te zetten naar een nieuwe toekomst?
Veelgestelde vragen
Voor welke leeftijd is dit traject?
Dit traject is voor kinderen met of zonder “label” van 3 t/m 8 jaar, die het eten en/of de spraaktaal (nét) anders ontwikkelen of ontwikkeld hebben.
Het traject is voor kids die mobiel zijn en niet geschikt voor kinderen met een ernstige of meervoudige beperking.
Wist je dat de eerste 7 jaren van de ontwikkeling van je kind het meest belangrijk zijn? In deze jaren wordt de basis van de ontwikkeling gelegd in de hersenen.
Voor welke kinderen is dit traject?
Dit traject is voor alle kinderen, dus met én zonder “label”! Er zijn namelijk zowel veel veel kinderen mét als zonder “label” die vastlopen met het eten en zich op andere gebieden nét anders ontwikkelen.
Het is wel zo dat dit bij kinderen mét een (vermoeden van een) “label” zoals Autisme, TOS en Syndroom van Down vaker voorkomt. Dit komt doordat bij hen de basis van de ontwikkeling nét anders is verlopen.
Kinderen met Syndroom van Down zijn vaak bijv. niet kieskeurig met eten, maar hebben wel uitdagingen op meerdere andere gebieden.
Wat maakt jouw aanpak anders?
Als je kind moeite heeft met eten, denk je vaak dat de oplossing hem zit in ander eten óf in het “gedrag” dat je kind laat zien.
Het tegendeel is echter waar!
Bij veel Kieskeurige Eters is de mondontwikkeling tot stilstand gekomen, waardoor zij moeite krijgen met eten. Daarom is het activeren van de mondontwikkeling in 4 stappen een essentieel onderdeel van mijn aanpak.
Daarnaast spelen de handen van je kind een belangrijke rol én zijn er veel verborgen kansen voor het eten van je kind in de prikkelverwerking.
Wat jouw kind nodig heeft, is een én-én-én aanpak!
Ook is mijn aanpak uniek doordat er niet met eten of een eetsituatie wordt gewerkt. Zonder met eten te werken, gaat jouw kind wél die verandering laten zien op het gebied van eten!
Tijdens de coaching werken we vooral vanuit spel(en), interesse én FUN. En krijg je natuurlijk super praktische tips!
In 2020 is de vorm van therapie die ik verwerkt heb in de coachings-sessies door wetenschappelijk onderzoek als effectief bewezen.
Wat als mijn kind op meer gebieden vastloopt / uitdagingen heeft?
Dan kun je je aanmelden voor het Reach for the Stars-Traject! Via deze link vind je meer informatie.
Vanuit welke locatie werk je?
Jullie zijn van harte welkom in mijn praktijk!
Kan ik ook in termijnen betalen?
Ja, in overleg is betaling in termijnen mogelijk.
Is er vergoeding mogelijk?
Op dit moment is er geen vergoeding mogelijk voor het traject. Wel kun je bij je zorgverzekeraar of de Belastingdienst navragen of je in aanmerking komt voor een vergoeding.
Wat als ik twijfel over de investering?
Investeren in jezelf kan spannend zijn, dat begrijp ik!
Als je twijfelt, vraag jezelf dan eens af:
– Wat zou er gebeuren als ik het niet zou doen? Hoe zou mijn leven er dan over een jaar uitzien – wat zou het me dan kosten en hoe zou ik me daarbij voelen?
– Wat levert het mij op als ik het wél ga doen? Wat is hetgene wat ik écht graag zou willen en hoe zou het voelen voor mij als ik dat bereikt heb?
Door bij jezelf in te tunen met deze vragen, komt het juiste antwoord voor jou naar boven. Weet dat er geen goed of fout is.
Als je écht twijfelt omdat je bang bent dat dit niet voor jouw kind gaat werken, dan is het misschien beter om een andere stap te zetten. Het is namelijk super belangrijk dat jij er zelf in gelooft dat dit voor jou en je kind kan gaan werken!
Wil jij graag écht stappen zetten met je kind en ben je er klaar voor om samen aan de slag te gaan? Voel je een dosis gezonde spanning om te starten met dit avontuur?
Meld je dan aan!
Tijdens het traject werken we met een aantal materialen in het mondgebied – een deel ervan komt speciaal uit Amerika.
Een impressie van de coachings-sessies!
Hoe anderen het werken met mij ervaren hebben
Een aantal jaar geleden heb ik Inger leren kennen in het werkveld. Het klikte gelijk. Wat al snel duidelijk werd is dat Inger goed ziet wat een kind of jongere nodig heeft. Ze speelt daar op in met geduld en verliest hierbij de belangrijke dingen niet uit het oog. Inger is een gezellig en open persoon. Ze is niet bang voor een uitdaging en een harde werker.
We leerden Inger kennen als een heel vriendelijk en enthousiast persoon. Ze was altijd erg behulpzaam en bereid om te assisteren waar nodig.
Ze biedt ondersteuning op een consequent positieve en behulpzame manier en kan goed met stress omgaan. Tijdens het werk met de kinderen liet ze buitengewone zorg zien en kon ze zich heel goed aanpassen aan de werkomgeving van een interdisciplinair team van therapeuten en aan de behoeften van de internationale families. Inger is betrouwbaar, gewetensvol, flexibel, kalm en maakte een goede connectie met onze therapie kinderen en volwassenen.
We hebben er alle vertrouwen in om haar zonder voorbehoud aan te bevelen.
De weg naar verandering is dichterbij dan je denkt
Vaak begint het met het zetten van de eerste stap!