Reach for the Stars-Traject: voor kind met ontwikkelingsachterstand
Een ONTWIKKELINGSBOOST voor je kind, waardoor je kind op alle gebieden vooruit gaat. Op naar die stip aan de horizon!Wat jij ziet in de toekomst voor jouw kind, is dat:
Je kind beter gaat eten
Nu eet je kind selectief en wil eigenlijk niet (snel) iets nieuws proberen. Misschien zit je kind daarnaast niet goed stil aan tafel, eet langzaam of niet (goed) zelfstandig.
Stappen zet in de spraak taalontwikkeling
Je kind loopt nog achter met spraak taalontwikkeling, heeft een andere articulatie of praat zelfs nog niet. Zelf kun je vaak wel verstaan wat je kind zegt omdat je de “eigen taal” van je kind zo goed kent, anderen begrijpen je kind meestal niet.
Inloopt op de andere gebieden
Er zijn nu 1 of meerdere gebieden waarop de ontwikkeling nét anders verloopt, zoals motoriek, zelfstandigheid, energie, concentratie/leren, slapen, verzorging, etc.
Nu zie jij vooral de potentie bij je kind
Anderen lijken je niet altijd te begrijpen, als je deelt dat je het gevoel hebt dat er méér in je kind zit dan dat er nu uitkomt. Daarom ben je zelf al op zoek geweest naar manieren om dit “eruit” te halen d.mv. zoeken via Google, zelf dingen proberen en bijv. professionals raadplegen (zoals logo, diëtist, fysio/ergo, etc.).
Toch kom je nog niet dichter bij dat beeld wat je voor je kind hebt: je ziet een toekomst waarin je kind zich optimaal kan ontwikkelen binnen zijn/haar mogelijkheden. Dit móet toch haalbaar zijn?
Wat je daarvoor nog zou kunnen doen, weet je niet goed. Toch blijft dat verlangen en gevoel naar meer, waardoor je blijft zoeken naar opties die jouw kind kunnen helpen om daar dichterbij te komen. Je wilt graag zoveel mogelijk genieten met je gezin van het leven!
“Er is zóveel meer mogelijk voor je kind! Je moet alleen weten aan welke knoppen je mag draaien om dit eruit te kunnen laten komen.“
Welke kansen zie jij?
Hi, ik ben Inger Schuijt! In 2014 kwam ik tijdens een leer/werkperiode bij het Curaçao Dolphin Therapy Center in aanraking met verborgen kansen in de ontwikkeling van kinderen – óók op het gebied van eten. In Nederland bleek toen nog bijna niemand te weten van deze kansen.
Ook zag ik dat ouders na thuiskomst in Nederland vaak weinig meer deden met de waardevolle tools van de therapie, zó zonde!
Daarom heb ik ervoor gekozen om een traject op te zetten waarbij de tools in het dagelijks leven geïntegreerd kunnen worden. Zodat je óók na dit traject die periode van progressie bij je kind eenvoudig kunt voortzetten. En zo echt het maximale uit de ontwikkeling bij je kind gaat halen.
Vanuit mijn rol én passie als Prikkelverwerkingstherapeut ondersteun ik jullie met enthousiasme in dit mooie avontuur!
Hoe verloopt de ontwikkeling van je kind?
De ontwikkeling van ieder kind verloopt vanuit een bepaalde basis, ook wel de Prikkelverwerking (informatieverwerking) genoemd. Deze wordt gevormd door alle signalen uit het lichaam én de informatie die je kind via de zintuigen binnen krijgt over de omgeving.
Op het moment dat deze basis zich nét anders ontwikkeld heeft bij je kind, wat bij ieder kind kan gebeuren, ontstaan er daardoor vanuit het lichaam andere behoeftes. Waardoor je kind bijvoorbeeld kieskeurig/anders gaat eten, de spraaktaal achterblijft etc. En er zo signalen kunnen ontstaan op meerdere gebieden, waardoor de ontwikkeling bij je kind nét anders verloopt of er bijv. door professionals gesproken wordt over een ontwikkelingsachterstand.
Daarnaast kan het zijn dat (het lijkt of) je kind regelmatig niet “wil” luisteren, bepaalde dingen niet (of juist wel) doet, of dat er dingen nét anders gaan. Dit komt omdat je kind nu reageert op de signalen die zijn/haar lichaam geeft, dit is geen onwil.
Wist je dat je deze basis (de Prikkelverwerking) bij bijv. Autisme altijd anders ontwikkeld is? En ook bij o.a. ADHD, Syndroom van Down en TOS komt dit veel voor.
Signalen die je bij je kind kunt zien van een andere prikkelverwerking, zijn:
Een bepaald aantal voedingsmidddelen eten
En wil geen andere dingen eten. Misschien heeft hij/zij een eigen manier van eten, zoals bijv. kleine hapjes, eten “plukken” of houdt het eten op een bepaalde manier vast.
Moeilijk tot zelfstandig spel komen
Hij/zij weet niet goed wat het met het materiaal aanmoet, wisselt veel tussen speelgoed of komt niet echt tot iets.
Van 0 naar 100 en terug schakelen
Je kind reageert snel angstig, boos of met huilen, of wisselt veel in energie. Soms is daar opeens een uitbarsting.
Verzorging(sactiviteiten) uit de weg gaan
En bijv. een hekel hebben aan één of meerdere dingen zoals haren wassen, nagels knippen of tanden poetsen.
Het anders ontwikkelen van spraak/taal
De spraak blijft achter of uit, je kind heeft moeite met articulatie of kan de goede woorden niet vinden.
Niet van de speen afraken
Wat je ook doet, de speen mag nog niet van het toneel verdwijnen. Je kind heeft hem nog regelmatig nodig.
Af en toe total-loss zijn
Bijvoorbeeld na school of een leuke activiteit samen en kan alleen nog maar huilen/boos zijn/wil niks meer.
Op dingen kauwen
Zoals de jas/kleding, (rietjes)beker, tandenborstel, speelgoed, etc. Ook heeft je kind regelmatig de mond open “staan”.
Moeite hebben met voelen
Je kind voelt niet goed of hij/zij naar de wc moet, pijn heeft, honger heeft of juist vol zit van het eten. Of is juist onhandig, loopt overal tegenaan en er gebeuren continu ongelukjes.
Ziet geen gevaar
Ook al leg je zoveel keer uit dat dit gaat gebeuren als je kind het doet, je kind doet het tóch. BAM! Zucht… ik zei het toch?
Op de tenen lopen
Het valt je op dat je kind soms op de tenen loopt. Wat je ook zegt of doet (bijv. andere schoenen koopt), je kind blijft het doen.
Kleding zit niet goed
Pfff… je hebt die broek, legging, sokken, trui van je kind nu al 10x anders gedaan en nóg zit het niet goed!
Voorkeur of juist afkeur hebben
Voor/van geluid(en), bewegen, aanraken of licht. En zoekt dat ene bepaalde aspect op of vermijd dit juist.
Moeite hebben met opdrachten uitvoeren
… die je hem/haar geeft, en voert de taak deels of helemaal niet uit. Zoals iets opruimen, een shirt aantrekken of een jas uitdoen. Je kind staat daar maar of gaat iets anders doen.
Niet kunnen slapen
Je kind heeft moeite met in- en of doorslapen, waardoor jullie beide een andere nachtrust of zelfs slapeloze nachten hebben.
Vaak angstig reageren
Bij bijv. een roltrap, onverwachtse bewegingen, heeft moeite met trap lopen of veel controle nodig.
Moeite hebben met zindelijk worden
En vindt het lastig om te plassen en/of poepen op het toilet. Misschien geeft je kind aan een luier dragen fijner te vinden.
Zich slecht kunnen concentreren
Je kind heeft weinig focus/concentratie, vindt het een uitdaging om stil te zitten of valt regelmatig van zijn/haar stoel.
Moeite hebben met evenwicht/balans
Regelmatig struikelt je kind of hij/zij is onhandig en valt vaak “bijna” om (herstelt vaak bewegingen).
De ene keer wel, andere keer niet iets doen
Je kind krijgt dan wel dingen voor elkaar, dan weer niet. Hij/zij kan het toch gewoon?
De kapper uit de weg gaan
En kan zich hevig verzetten: wordt fysiek, gilt, huilt, schreeuwt, is angstig of vlucht letterlijk. Je moet alles uit de kast halen.
Moeite met veranderingen
Rust, ritme, regelmaat, dát is waar jouw kind goed op gaat. Verloopt iets nét anders, dan kan je kind daar veel last van hebben. Misschien heeft je kind ook (veel) behoefte aan controle.
“Tijdens dit traject gaan we intunen op de potentie van jouw kind én krijg jij als ouder tips & tools waarmee je deze tot bloei kunt laten komen!“
Wat het traject jullie oplevert:
Duidelijkheid
EINDELIJK weet je waarom je kind zich anders ontwikkelt op meerdere vlakken én wat je kunt doen om je kind tot bloei te laten komen. Dit geeft duidelijkheid én rust in je hoofd!
Tools
Je weet wat je kind nodig heeft om te groeien en hebt effectieve tools in handen die je daarvoor kunt inzetten. Deze tools versnellen de groei én zijn makkelijk toepasbaar in het dagelijks leven.
Maximale groei
De ontwikkeling van je kind is weer op gang en blijft vanaf nu in stijgende lijn voortzetten!
Beter eten
Je kind zit relaxter aan tafel, durft nieuwe dingen te proeven en komt beter tot (zelfstandig) eten!
Meer/beter praten
Je kind maakt sprongen op het gebied van spraaktaalontwikkeling, je kind gebruikt méér woorden, maakt beter contact én kan beter aangeven wat hij/zij wil!
Beter in zijn/haar vel
Omdat je kind beter met prikkels om kan gaan, zit je kind beter in zijn/haar vel én kan hierdoor meer van zichzelf gaan laten zien!
Zelfstandigheid
De zelfstandigheid van je kind gaat vooruit, doordat je kind beter in zijn/haar vel zit en daardoor beter tot dingen kan komen.
Zelfvertrouwen
Het zelfvertrouwen van je kind groeit en dat heeft invloed op alle gebieden! Ook hierdoor kan je kind méér van zichzelf (gaan) laten zien.
Ervaringen van klanten
Soms zie je dingen bij je kind, vraag je om je heen en kom je eigenlijk weinig verder dan dat je een gevoel hebt. Bij mijn twee prachtige mannen loopt de spraaktaal ontwikkeling wat anders dan we normaal gewend zijn, ze hebben een vermoeden van TOS.
Op een avond kwam ik in aanraking met maatwerk met zorg en de kieskeurige eters cursus. Vanuit daar begonnen er langzaam puzzelstukjes op elkaar aan te sluiten en besloot ik contact op te nemen met Inger om te kijken naar de mogelijkheden voor een Kansen Traject.
Vanaf moment een was duidelijk dat de klik met de mannen belangrijk was, gezien de behandeling voor een kind tegelijk was. Dus een bleef er bij Inger en met de ander ging ik in de omgeving op pad. Gelukkig bleek er bij de kennismakingen al een goede match tussen de mannen en Inger.
Het traject heeft opgeleverd dat onze mannen ontzettende sprongen hebben gemaakt in de mondontwikkeling en dus de taalontwikkeling. Daarnaast zie je een van onze kinderen af en toe op momenten van prikkels vraagt om verlichting, doormiddel van een van de oefeningen.
Inger, ja is het samen met haar werken of is het samen met haar de mannen nog meer later groeien. Het traject is wel intensief, voor mij misschien extra ivm twee kinderen, maar het levert ook veel op in de ontwikkeling van de mannen. Iets waar ik zo de behoefte aan had om de kinderen nog beter te kunnen ondersteuning in hun ontwikkeling, zonder daarvoor een of andere hoogopgeleide studie te moeten doen!
Heel praktisch, concreet en vaak met een hoge fun factor waren de oefeningen van Inger. Als je als ouder een intuïtie gevoel hebt dat je, ook al is het heel klein, dingen bij je kind ziet waar je niet weer hoe je hem of haar verder kunt helpen, dan zeg ik neem de sprong. Want als je niet springt weet je nooit wat voor moois je samen met je kind kunt bereiken!
“Inger, die haal je niet bij de Ikea, die haal je bij de feestwinkel!
Jij ben echt een feestkanon!”
Inger heeft onze zoon met autisme, prikkelgevoeligheid en ontwikkelingsachterstand begeleid. Ze beschikt over kennis en ervaring op verschillende ontwikkelingsgebieden en wist op een speelse, doch doelgerichte manier uitstekend bij zijn verschillende behoeften aan te sluiten. Daarbij maakt ze gebruik van technieken op het gebied van Sensorische Integratie en Floorplay.
Haar tips en advies (bijvoorbeeld omtrent toepassen van diepe druk technieken van Sensorische Integratie) hebben enorm geholpen. Wekelijks werden er weer flinke stappen met hem gezet. Daar komt nog bij dat hij altijd blij was om haar weer te zien! Wij raden haar van harte aan.
Dit traject is ultiem geschikt voor jou en je kind als jij:
Gelooft in die stip aan de horizon
Leergierig bent en zelf ook de tools wilt toepassen
Open staat voor een andere benadering - vanuit spel(en) en plezier!
Efficiënt van je tijd gebruik wilt maken
Geen zin hebt om op de wachtlijst te staan en snel wilt starten
Reach for the Stars-Traject
Díe ONTWIKKELINGSBOOST voor je kind- Of 3 termijnen van €2750,-
- Je kind gaat vooruit op alle gebieden – op naar die stip aan de horizon!
- Jij weet welke stappen je kunt zetten om de eigen potentie bij jouw kind maximaal tot bloei te laten komen.
- Tijdsduur: 3,5 maand
- Locatie: op de praktijk
- Kick-off op de locatie
- Uitgebreid onderzoek op maat – inclusief video-analyse.
- 4 1-op-1 STARS-sessies waarbij we inzetten op de hoogst haalbare groei voor jouw kind en jij elke sessie handvatten meekrijgt om deze groei uit te bouwen.
- Wekelijks Voxer-support – waardoor we maximale focus creëren en extra de progressie monitoren.
- INCLUSIEF: LIVE bespreken uitslag onderzoek waarbij we samen de video-opnames doornemen. Zo kun je letterlijk zien wáár de kansen liggen voor je kind en waar je op in kunt zetten.
- INCLUSIEF: STARS-Box met materialen die de groei van jouw kind versnellen.
- INCLUSIEF: Online omgeving met tools & kennis – die jou ondersteunen bij het behalen van jouw resultaat.
Reach for the stars!
Ben jij klaar om voorbij te gaan aan wat mogelijk lijkt?
Veelgestelde vragen
Voor welke leeftijd is dit traject?
Dit traject is voor een kind van 3 t/m 8 jaar met een ontwikkelingsachterstand of welke zich nét anders ontwikkelt
De therapie is vanuit een actieve vorm van spel, het is belangrijk dat je kind mobiel is (zelf kan lopen). Het traject is niet geschikt voor kinderen met een ernstige (verstandelijke) of meervoudige beperking.
Wist je dat de eerste 7 jaren van de ontwikkeling van je kind het meest belangrijk zijn? In deze jaren wordt in de hersenen de basis van de ontwikkeling gelegd.
Geen tijd te verliezen dus!
Voor welke kinderen is dit traject?
Dit traject is voor alle kinderen, dus met én zonder “label”! Er zijn namelijk zowel veel veel kinderen mét als zonder “label” die vastlopen met het eten en zich op andere gebieden nét anders ontwikkelen.
Het is wel zo dat dit bij kinderen mét een (vermoeden van een) “label” zoals Autisme, TOS en Syndroom van Down vaker voorkomt. Dit komt doordat bij hen de basis van de ontwikkeling nét anders is verlopen.
Kinderen met Syndroom van Down zijn vaak bijv. niet kieskeurig met eten, maar hebben wel uitdagingen op meerdere andere gebieden.
Wat maakt jouw aanpak anders?
Als je kind moeite heeft met eten, denk je vaak dat de oplossing hem zit in ander eten óf in het “gedrag” dat je kind laat zien.
Het tegendeel is echter waar!
Bij veel Kieskeurige Eters is de mondontwikkeling tot stilstand gekomen, waardoor zij moeite krijgen met eten. Daarom is het activeren van de mondontwikkeling in 4 stappen een essentieel onderdeel van mijn aanpak.
Daarnaast spelen de handen van je kind een belangrijke rol én zijn er veel verborgen kansen voor het eten van je kind in de prikkelverwerking.
Wat jouw kind nodig heeft, is een én-én-én aanpak!
Ook is mijn aanpak uniek doordat er niet met eten of een eetsituatie wordt gewerkt. Zonder met eten te werken, gaat jouw kind wél die verandering laten zien op het gebied van eten!
Tijdens de coaching werken we vooral vanuit spel(en), interesse én FUN. En krijg je natuurlijk super praktische tips!
In 2020 is de vorm van therapie die ik geef door wetenschappelijk onderzoek als effectief bewezen.
Vanuit welke locatie werk je?
Jullie zijn van harte welkom in mijn praktijk in Tuitjenhorn (Noord-Holland)!
Is er vergoeding mogelijk?
Bij je zorgverzekeraar kun je navragen of je een deel van de kosten vergoed kunt krijgen. Ook kun je bij de Belastingdienst vragen of je een deel van het therapietraject af kunt trekken als bijzondere (ziekte)kosten voor je kind!
Wat als ik twijfel over de investering?
Als je twijfelt, vraag je dan eens af:
Stel dat je het niet zou doen, waar zou je dan over 1 jaar staan en hoe zou dat voelen?
Stel dat je het wél zou doen: waar zou je dan over 1 jaar kunnen staan en hoe zou dát voelen?
Dúrf te geloven dat er meer mogelijk is en gun jezelf en je kind om dat te ontdekken!
Tijdens het traject werken we met een aantal materialen in het mondgebied – een deel ervan komt speciaal uit Amerika.
Hoe anderen het werken met mij ervaren hebben
Een aantal jaar geleden heb ik Inger leren kennen in het werkveld. Het klikte gelijk. Wat al snel duidelijk werd is dat Inger goed ziet wat een kind of jongere nodig heeft. Ze speelt daar op in met geduld en verliest hierbij de belangrijke dingen niet uit het oog. Inger is een gezellig en open persoon. Ze is niet bang voor een uitdaging en een harde werker.
We leerden Inger kennen als een heel vriendelijk en enthousiast persoon. Ze was altijd erg behulpzaam en bereid om te assisteren waar nodig.
Ze biedt ondersteuning op een consequent positieve en behulpzame manier en kan goed met stress omgaan. Tijdens het werk met de kinderen liet ze buitengewone zorg zien en kon ze zich heel goed aanpassen aan de werkomgeving van een interdisciplinair team van therapeuten en aan de behoeften van de internationale families. Inger is betrouwbaar, gewetensvol, flexibel, kalm en maakte een goede connectie met onze therapie kinderen en volwassenen.
We hebben er alle vertrouwen in om haar zonder voorbehoud aan te bevelen.
The only limitiation is your imagination
Ben jij klaar voor die transformatie bij je kind én daarmee van jouw leven?